Terveisiä Electrics-konsertista!
Olin kuulemassa, näkemässä ja kokemassa edellä esittelemääni Electrics-konserttia perjantaina 4.3. Tapiola-salissa. Tuon sieltä tuoreet, vielä sielussani svengaavat terveiset. Konsertti oli monipuolinen herkkukattaus amerikkalaista minimalismia kolmelta erilaiselta ja eri-ikäiseltä säveltäjältä. Kultakin omanlaistaan, omin höystein ja maustein ryyditettyä.
Steve Reich (s.1936) on ko. tyylisuunnan pioneereja ja perustajia, ja sen estetiikan luojia. Electric Counterpoint, ”sähköinen kontrapunkti” on klassikkoteos, jossa tuona iltana kohtasivat Marzin vakuuttava sähkökitara ja useat muut kitarat ääninauhalta soivina. Tämä nautinnollisesti ja vääjäämättömästi etenevä Electric Counterpoint -juna valaisi Tapiola-salin helmeilevin ja jyhkein sointukuluin.
Kolmiosainen teos soitetaan yhtäjaksoisesti (nopea – hidas – nopea). Keskeisessä osassa teoksessa ovat Reichille tyypilliset kaanonit. Ensiosassa kuullaan sointumateriaalin esittelyn jälkeen keskiafrikkalainen torviaihe. Siinä tulee kuuluviin minimalismille ominainen piirre hakea vaikutteita musiikkiin myös länsimaisen taidemusiikin ulkopuolelta. Hitaassa osassa tempo hidastuu puolella ja sävellaji muuttuu. Kolmannessa osassa alun nopea tempo palaa. Harmonista kuulokuvaa rikastaa e-mollin ja C-duurin vaihtelu. S. Reich ja sen myötä kitaristi Marzi leikittelevät tässä osassa myös rytmillä: 3/2- ja 12/8-tahtilajit vuorottelevat. Marzi on kitaravelho ja taikuri, jonka sydän on täynnä rajatonta musiikkia ja sen valovoimaa.
Marzi Nyman Tapiola Sinfoniettan solistina. Kuva: Antti Kangassalo
Electric Counterpoint upposi minuun Marzin taidokkaasti esittämänä viiltävän ihanasti; se kuljetti kuin unelmajuna läpi Amerikan mantereen, halki aikojen ja ihmisen historian. Polyrytmiikkaa, mielenkiintoisia rytmisiä ja harmonisia hahmoja tuli matkalla vastaan. Korvalle ystävällistä duuri-molli-tonaalista harmoniaa kuulin konsertissa paljon, vaikka tämän päivän dissonanssiakaan ei kannata pelästyä. Sitä soi jonkin verran nuoren Nico Muhlyn teoksessa.
Nico Muhly (s. 1981) on suosituimpia amerikkalaisia säveltäjiä tänä päivänä. Hän on monipuolinen ja persoonallinen muusikkona. Hän jatkaa minimalismin tiellä omalla tavallaan, ns. post-minimalistina. Hän on jo aikaisemmin vieraillut Suomessa Avantin Suvisoitossa ja tulee varmasti taas uudestaan. Hienoa, Pekka Kuusisto, että "löysit" hänet maailmalta myös meidän suomalaisten iloksi ja toit hänet keskuuteemme. Muhlyn teos oli virkistävää, syvällistä, moneen suuntaan aukeavaa post-minimalismia. Kun biisiin Drones, Variations, Ornaments pääsi mukaan, se alkoi tuntua jännemmältä ja sykkivämmältä tahti tahdilta. Borduunat eli pitkään samalla säveltasolla soivat sävelet toistuivat teoksessa. Marzi soitti mukana fiilistellen hienosti muun tähtikaartin kanssa. Tämä monisärmäinen, juuri tämän päivän musiikillinen kuulokuva, resonoi minussa täysin palkein. Olenhan tämän päivän ihminen tämän päivän äänimaailmasta. Muhlyn teoksessa kuulin hienoja teemoja, kamarimusiikillista soiton kehittelyä ja soittajien riemullista kommunikointia. Heiltä luisti tämä tyyli ihan niin kuin Mozartkin. Mozartissa ja muussa wieniläisklassisessa he ovat kyllä ylittämättömiä...
Kannattaa aina haastaa itsensä uusiin tyylilajeihin ja genreihin, se vaan lisää musiikin voimaa ja laajentaa mielen avaruutta. Oudosta löytää jotain tuttua melodiaa tai rytmiä, sitten voikin antautua musiikin viemäksi. Kaikkea ei tarvitse, ei voikaan, ymmärtää. Sydämellä mukaan uimaan uusiin vesiin ja maailmoihin, kannustan kaikkia musiikin ja muitten taiteitten harrastajia.
John Adams. Kuva: Margaretta Mitchell
John Adamsin (s.1947) kuuluisin teos Kamarisinfonia oli ensi kertaa livenä kuultuna hieno elämys. Muusikot uivat tämän rikkaan ja monisärmäisen teoksen aaltopituudella kuin delfiinit vedessä kapellimestari Janne Nisosen pitäessä biisin tiukasti ja energisesti hanskassaan.
Adamsin innoittajina teokseen ovat olleet A. Schönbergin Kamarisinfonia ja amerikkalaiset animaatiosarjakuvat: Adamsin kuunnellessa Schönbergin teosta hänen poikansa katsoi samaan aikaan piirrettyjä tv:stä. Näistä aineksista syntyikin mitä riemukkain ja upein uusi teos. J. Adamsin Kamarisinfonian kolmas osa Roadrunner toi kevään ja sirkuksen Tapiola-saliin. Siinä osassa oli reippaasti mukana Adamsia innoittaneen amerikkalaisten sarjakuvien animaatiohahmoja. Maantiekiitäjät vilistivät, hiukka pöllysi. Eri soittimet soittivat ”kuin omiaan” täysin palkein, solistista taitavuutta upeimmillaan. Silti kaikki pelasi hienosti yhteen, samassa veneessä kelluttiin.
Steve Reich. Kuva: Angela Catlin
Orkan soolosellisti Riitta Pesola soitti suvereenisti biisien monisäikeistä maailmaa tulkiten ja siihen täysillä eläytyen. Klarinettitrio Harri Mäki, Asko Heiskanen ja Fatima Boix Canto puhalsivat mainiot ja vivahteikkaat repliikkinsä villiin, elinvoimaiseen ja rajojakin rikkovaan postminimalismin säkenöivään keitokseen. Monitaitoinen ja karismaattinen käyrätorvivelho Tero Toivonen valloitti napakalla soitollaan ja taitavana, joustavana kamarimuusikkona muiden huippumuusikoitten joukossa.
Rumpali Antti Rislakki työskenteli kymmenine rumpuineen ja lautasineen lähellä kuulijoita, lavan etuosassa. Aivan loistavaa ja intoutunutta rumpusoitantaa. Konserttimestari Jukka Rantamäki vingutti eli soitti viuluaan mitä siitä vain lähti, huilisti Hanna Juutilainen väritti ja valaisi musiikkia suurella sydämellä ja taidolla. Vieraileva pasunisti Darren Acosta puhalsi mestarin elkein hienostunutta ”brassia” Kamarisinfonian kulkuun.
Minäkin paikallani yleisössä poukkoilin soittimesta ja rytmistä toiseen orkesterin ilakoivan ja syvältä kourivan soiton myötä. Koko porukka lavalla soi ja yleisökin imeytyi mukaan vetovoimaiseen musiikkiin mukaan. Aika pysähtyi. Mikä autuas ajattomuus, jonka aikana en kaivannut mitään muuta kuin tuota musaa, enkä halunnut minnekään muualle koko maailmakaikkeudessa. Kun näin käy, on konsertti onnistunut. Jopa yli odotusten.
Teksti: Rose Sirviö
Konsertin teoksia CD-levyillä HelMet-kirjastoissa:
Adams, John: Chamber symphony http://luettelo.helmet.fi/record=b1127484~S9*fin
Absolute Ensemble:Chamber symphonies / Adams, Schoenberg http://luettelo.helmet.fi/record=b1126990~S9*fin
Steve Reich: Different trains / Steve Reich ; The Kronos Quartet (sisältää Electric Counterpointin) http://luettelo.helmet.fi/record=b1474288~S9*fin
Steve Reich: Phases : a Nonesuch retrospective (sisältää Electric Counterpointin)http://luettelo.helmet.fi/record=b1811601~S9*fin
Mats Bergström: Substring bridge (sisältää Electric Counterpointin) http://luettelo.helmet.fi/record=b1746294~S9*fin
Reich, Steve: Different trains / Steve Reich ; The Kronos Quartet
http://luettelo.helmet.fi/record=b1474288~S9*fin
Teokset esittelee tarkemmin FM Johanna Lehtinen-Schnabell Espoon kulttuurikeskuksen lämpiössä pe 4.3. klo 18.15–18.45. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.Teokset esittelee tarkemmin FM Johanna Lehtinen-Schnabell Espoon kulttuurikeskukselMet-kirjastoissa:Adams, John: Chamber symphony http://luettelo.helmet.fi/record=b1127484~S9*finbsolute Ensemble: Chamber symphonies / Adams, Schoenberghttp://luettelo.helmet.fi/record=b1126990~S9*finferent trains / Steve Reich ; The Kronos Quartet http://luettelo.helmet.fi/record=b1474288~S9*fin (sisältää Electric Counterpointin)
Steve Reich: Phases : a Nonesuch retrospective http://luettelo.helmet.fi/record=b1811601~S9*fin (sisältää Electric Counterpointin)
Mats Bergström: Substring bridge http://luettelo.helmet.fi/record=b1746294~S9*fin (sisältää Electric Counterpointin)