Oodin tekoälysovellus Obotti etsii asiakkaalle luettavaa  

Helsingin keskustakirjasto Oodissa on otettu käyttöön kirjansuosittelijarobotti, joka auttaa löytämään kiinnostavaa luettavaa. Helppokäyttöinen Obotti-mobiilisovellus suosittelee jokaiselle oman maun mukaista kirjallisuutta Oodin hyllystä. Obotti on yksi esimerkki Helsingin kaupungin tekoälykokeiluista, joilla halutaan parantaa palveluita. 

Obottiin on teemoitettu kuusi erilaista hahmoa eli chatbottia, joilla on valmiiksi omat kiinnostuksen kohteet. Käyttäjä voi valita mieltymyksiään vastaavan hahmon, joka antaa suosituksia paitsi omien taipumustensa, myös käyttäjän tekemien valintojen perusteella.  

Palvelu pyrkii suosittelemaan asiakasta kiinnostavia kirjoja, joita hän ei muuten löytäisi. 

Obotti muuttuu valintojen perusteella 

Sovellus oppii asiakkaan valinnoista ja tarjoaa jatkuvasti uutta aineistoa. Kokemus on vuorovaikutteinen, suositukset ovat käyttäjän näköisiä ja botteja voi kouluttaa mielensä mukaan. Obotilla on erilaisia persoonallisuuksia, joista jokainen sukeltaa Oodin aineistoon eri suunnasta.  

Obotti toimii suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi ja se suosittelee vain sellaista materiaalia, joka on sillä hetkellä lainattavissa Oodista. Obotin saa myös suosittelemaan pelkästään lasten ja nuorten aineistoa.  

Obotti on HeadAI:n kehittämä, tekoälyä hyödyntävä mobiilisovellus, jota kuka tahansa voi käyttää Oodissa tai vaikka kotona. Sovelluksen voi ladata Google PlayStoresta tai AppStoresta. 
 

Tekoälyn käyttö palveluissa kasvaa koko ajan 

Helsingin kaupungilla on käytössä monia vastaavia chatbotteja. Esimerkiksi pysäköintibotti on asiakaspalvelukanava, joka vastaa automaattisesti kellon ympäri pysäköintiä koskeviin kysymyksiin. NeRo-neuvolarobotti taas vastaa neuvoloiden asiakkaita mietityttäviin kysymyksiin jonottamatta.  

Helsingin keskustakirjasto Oodi on kehittäjäkirjasto, jossa halutaan jatkuvasti luoda uusia ja inspiroivia tapoja saattaa ihmisiä aineiston äärelle. Obotti on kehittelyvaiheessa ja Oodissa toivotaankin siitä käyttäjäkokemuksia ja palautetta. Asiakaskyselyyn pääset tästä

 Kuva: Maarit Hohteri - Helsingin kaupunki