Ennen kuulematonta Melartinia
Erkki Melartin: Traumgesicht, op. 70 – Marjatta, op. 79 – Sininen helmi, op. 160, orkesterisarja / Soile Isokoski, Hannu Lintu ja Radion sinfoniaorkesteri. – Ondine ODE1283-2 – P2016
Vanhempaa suomalaista taidemusiikkia levytetään koko ajan, mutta äänitetuotannon kokonaisuuteen nähden silti suhteellisen vähän. Perusmarkkinoiden suppeuden lisäksi ongelmana on varsinkin orkesterimusiikissa se, ettei valmista esitysaineistoa ole olemassa. Orkesterin äänilehtiä ei tehdä, ellei käytännön tarvetta ole. Orkesterit ja kapellimestarit eivät herkästi tartu mielenkiintoisiinkaan teoksiin, ellei kynnys ole riittävän alhaalla.
Erkki Melartin -seura on tätä kynnystä pyrkinyt laskemaan tuottamalla Suomen Kulttuurirahaston apurahalla editoituja ja puhtaaksi kirjoitettuja laitoksia Erkki Melartinin sinfonioista ja muista merkittävistä sävellyksistä. Voikin väittää, ettei tässä esiteltävää Ondinen levyä olisi olemassa, ellei myös orkesteriaineistojen eteen olisi etukäteen tehty töitä. Kun kapellimestari Hannu Linnulle ja sopraano Soile Isokoskelle oli antaa katsottavaksi moderni, selkeä partituuri, osa esteistä oli jo selvitetty.
Kaikki levyllä olevat teokset julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa levyllä. Kuten Tuire Ranta-Meyer ja Jani Kyllönen esittelytekstissä muistuttavat, Traumgesicht edusti valmistuessaan 1910 täysin poikkeuksellista orkesterinkäyttöä ja monia sellaisia kansainvälisiä virtauksia kuten impressionismia, Skrjabinia ja nuorta Stravinskya, joita Suomessa ei vielä tunnettu. Kuulin itse teoksen esityksessä vuonna 2013 Musiikkitalolla (80 vuotta edellisen esityksen jälkeen) lähellä istuneiden kuulijoiden ääneen ällistelevän, että Melartin on näin modernia ja kansainvälisen tason musiikkia säveltänyt, kuka olisi uskonut! Teos kuuluukin selkeästi sarjaan unohduksiin painuneet mestariteokset.
Vielä pidemmälle impressionismin suuntaan Melartin astui neljä vuotta myöhemmin valmistuneessa sävelrunossaan Marjatta, jonka tilaajana oli toiminut Aino Ackté (myös Sibelius sai sävellyspyynnön, jonka tuloksena oli Luonnotar, op. 70). Siinä missä aihevalinta on selkeä kansallispoliittinen kannanotto, teoksen musiikki ottaa varsinkin alkupuolella selvästi etäisyyttä perinteiseen kansallisromanttiseen estetiikkaan. Melartin muokkasi itse tekstin Kalevalan 50. runosta lyhentäen sitä ja nostaen Väinämöisen roolin alkutekstiä keskeisemmäksi. Tämä saatettiin ainakin 1914 tulkita myös isänmaallisen kulttuuri-itsenäisyyden symbolina.
Täysin toisenlaiseen maailmaan siirrytään levyn kolmannessa teoksessa, joka on Jani Kyllösen ja Hannu Linnun koostama sarja Melartinin baletista Sininen helmi, op. 160. Tämä vuonna 1931 ensi kerran esitetty historian ensimmäinen suomalainen kokoillan baletti saavutti suuren suosion ja sitä esitettiin 1930-1940-luvuilla yli 40 kertaa ja toisin kuin levyn muita teoksia, myös myöhemmin. Musiikillisesti Sininen helmi jatkaa toisaalta 1910-luvun alun värikkäällä tekstuurilla, toisaalta se liittyy selkeästi Melartinin viimeisen, kuudennen sinfonian pelkistetympään sävelkieleen. Melartin kykeni pienelläkin orkesterilla rakentamaan helposti lähestyttävän, mutta samalla monikerroksisen tyyli, jonka monipuolisuutta levylle valitulla sarjalla on haluttu korostaa.
Levyä kuunnellessa voi aistia, kuinka innostuneesti myös RSO:n muusikot ovat olleet näitten harvinaisuuksien parissa. Hannu Linnun henkilökohtainen kiinnostus oli ratkaisevaa koko projektin onnistumisessa ja levytyksessä onkin onnistuttu tavoittamaan sama taianomainen tunnelma kuin vuoden 2013 esityksessä. Soile Isokoskea ei tiettävästi tarvinnut kahta kertaa pyytää Marjatan solistiksi ja hänen eläytymisensä tämän legendan kertojana on todella vaikuttavaa.
Erkki Melartin: Traumgesicht, op. 70 – Marjatta, op. 79 – Sininen helmi, op. 160, orkesterisarja / Soile Isokoski, Hannu Lintu ja Radion sinfoniaorkesteri. – Ondine ODE1283-2 – P2016
HelMet-kokoelmasta levy löytyy täältä http://luettelo.helmet.fi/record=b2251020~S9*fin
Traumgesichtin (http://luettelo.helmet.fi/record=b2112732~S9*fin) ja Marjatan (http://luettelo.helmet.fi/record=b2184735~S9*fin) partituurit löytyvät nekin HelMet-kokoelmasta, mutta molemmat voi myös ladata Erkki Melartin -seuran verkkosivuilta tausta-aineistoineen (Marjatta on tarjolla myös pianopartituurina) osoitteesta http://www2.siba.fi/melartinseura/?page=dokumentit
Teksti: Heikki Poroila
*****************
Suomalaisen musiikkikirjastotyön grand old man Heikki Poroila käsittelee juttusarjassaan musiikkia eri näkökulmista.
Sarjan aiemmat osat:
Blackmore's Night
: Ritchie Blackmoren uusimmat seikkailut (28.4.2016)
Tryffelihymnin perässä
: The Peärls Before Swïne Experience: Swïne Live! (23.3.2016)
Uutta ikivanhaa Zappaa
: Frank Zappa: 200 Motels The Suites (19.2.2016)
Sinä ihana, sensitiva Jean Sibelius!
: Päiväkirja 1909-1944 (4.2.2016)
Kaustinen meets Pekka Pohjola
: Juha Kujanpään Kivenpyörittäjä ja Kultasiipi (25.1.2016)